Scroll to top

AUTOSAJMOVI, „CONCOURS’D ELEGANCE”, GYMKHANA NA ZAGREBAČKOM ZBORU

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

AUTOSAJMOVI, „CONCOURS’D ELEGANCE”, GYMKHANA NA ZAGREBAČKOM ZBORU

 

  1. Zagrebački zbor u Martićevoj ulici (1909. – 1936.)

 

„Duga je tradicija sajmovanja u Zagrebu, koja seže duboko u srednji vijek, pa prvi zapisi o sajmovima pokazuju da su se oni održavali u Zagrebu pred punih 875 godina već 1134. godine.

Kralj Bela IV. je 1242. poveljom “Zlatna bula”, proglasio Zagreb slobodnim kraljevskim gradom s pravom održavanja sajmova. Kasnije se to proširilo i na sajam. Sve do sredine 17. stoljeća zagrebački sajmovi održavaju se na prostorima dvaju tradicionalnih središnjih

trgova: – na varoškom trgu pokraj crkve Sv. Marka te na trgu pred utvrdama stolne crkve. Kasnije se veliki godišnji sajmovi, kao i dnevna i tjedna tržišta, sele na novo gradsko središte uz zdenac Manduševac (danas Trg Bana Josipa Jelačića).

Pravi procvat hrvatsko gospodarstvo doživljava 1864. godine, kad je održana Prva dalmatinsko-hrvatsko-slavonska izložba na prostoru današnje zgrade Hrvatskog narodnog kazališta. Nova takva izložba priređena je u Zagrebu 1891. godine. O dometima ove izložbe, koja također zbog sudjelovanja inozemnih izlagača, ima i međunarodno značenje, govori i činjenica da je tu izložbu za vrijeme njezinog dvomjesečnog trajanja posjetilo oko 450 000 osoba (Zagreb u to vrijeme ima samo 40. 000 stanovnika).

 

 

Valja zabilježiti i Gospodarsku izložbu iz 1906. Pri čemu je važno naglasiti da su sve tri spomenute izložbe bile preteča osnivanja Zagrebačkog zbora, od kada datira suvremeno organizirano sajmovanje u Zagrebu.

Dana 14.11.1909. godine. grupa hrvatskih gospodarstvenika pokrenula je osnivanje društva Zagrebački zbor sa svrhom da priređivanjem izložbi i velikih sajmova intenziviraju razvoj svih grana industrije i gospodarstva općenito te ujedno podignu promet stranaca u gradu.

Zahvaljujući njima, Zagreb je jedan od pet europskih gradova s najstarijom velesajamskom tradicijom.

 

Prvi poticaj za održavanje zbora dao je tadašnji gradonačelnik Milan Amruš, koji je dalekovidno, gotovo vizionarski, shvatio veliku njegovu važnost za daljnji razvoj grada, kao i značenje povezanosti grada sa sajmom. Ta značajka ostala je trajna odrednica u odnosima Grada i Zagrebačkog velesajma.

Godine 1914. gradi se veliki paviljon i šest manjih za potrebe Zbora.

Gradska općina je ustupila Zagrebačkom zboru 30.000 m2 zemljišta sa bivšom jašionicom u Martićevoj ulici. Dugo se godina osjećala potreba za većim prostorom. Izložbe su se održavale na ovom prostoru, između Martićeve, Klaoničke i Heinzlove ulice sve do 1936 . godine.

Zahvaljujući upornosti i velikom zalaganju Prvi Zagrebački zbor organiziran je već 1910. godine, a naredne priredbe organizirane su 1911., 1913. i 1914.  Prvi svjetski rat prekinuo je na neko vrijeme organizaciju izložbi, pa je prva poslijeratna izložba održana tek 1922. pod imenom Prvi Zagrebački veliki sajam. Već te godine započelo se s organiziranjem specijaliziranih sajmova i izložbi – Izložba voća i vina, a godinu dana kasnije Izložba cvijeća.

 

 

Kao što je poznato, od 11. do 15. listopada 1924. godine, u organizaciji Zagrebačkog Zbora, organizirana je Prva međunarodna izložba automobila u Zagrebu. Izložba je doživjela potpun uspjeh, ponajprije velikim odazivom izlagača, a zatim i neočekivano velikim interesom posjetitelja. Svoje su automobile izložili tada najpoznatiji svjetski proizvođači poput Mercedesa, Daimlera, Fiata, Lancie, Buicka, Lincolna, Diatta, HAG-a, Minerve, Peugeota, Benza, Studbakera, Renaulta, Grafa i Citroena…

Velik je bio i interes posjetitelja. U pet dana koliko je izložba trajala posjetilo ju je osim nekoliko tisuća Zagrepčana i velik broj posjetitelja izvan Zagreba i Hrvatske.

 

 

Posebnu zanimljivost izložbi dao je »Concours’d Elegance« – izbor najljepšeg automobila u kojem se ocjenjivala »elegancija linije«, »konfort«, »uređaj«, »odjelo vozača i suvozača«, kao i »harmonija cjelokupnog dojma«. Pravo sudjelovanja imali su svi automobili registrirani prije 1. listopada 1924. godine, a pobijedila je gospođa Dagmar Habsburg s malim otvorenim četverosjedom »Grif i Stift«.

Tradicija izlaganja nastavljena je i održala se sve do danas, pa je tako Zagreb, iako bez proizvodnje automobila stekao dugu i bogatu automobilsku tradiciju.

Već sljedeće godine, 1925. u proljeće, organizira dotad najuspješniji sajam – čak 722 izlagača (domaćih 392 i inozemnih 330) predstavilo se u skučenom prostoru Zagrebačkog zbora u Martićevoj.

Godina 1925. zabilježena je u analima Zagrebačkog zbora kao velika prekretnica. To sjajno razdoblje zaključeno je velikim uspjehom – Zagrebački zbor bio je jedan od ukupno 20 osnivača Međunarodne unije sajmova (UFI -Union desFoiresInternationales), institucije koja danas broji više od 500 članova.

 

 

Od 1926. novo je ime Velesajam koji  je 1928. godine posjetilo samo

25.000 posjetioca, a izlagalo je 109 inozemnih i 144 domaća izlagača.

XX jesenski Velesajam  održan je 7. – 16. IX. 1929.godine i prvi put nosi naziv Međunarodni Velesajam.

 

 

Proljetni Velesajam 1936. održan je 2. V. – 11. V. kao zadnja izložba u Martićevoj ulici.Ovo je bila specijalna 13 izložba automobila poznatih proizvođača iz Amerike i Europe. Izloženi su bili sportski predmeti, propagandni materijali naših prirodnih ljepota, našeg mora, izložba uređenih stanova, pokućstvo, kuhinje itd. Održana je i modna revija sa kupališnom i ljetnom garderobom.

 

  1. Zagrebački zbor u Savskoj ulici (1936. -1941.)

 

Od 1936. izložbe Zbora održavaju se u novom izložbenom kompleksu na Savskoj cesti (danas Studenski centar Sveučilišta u Zagrebu i Tehnički muzej). Novi sajamski prostor kupljen je od tvrtke Bothe i Ehrmann (proizvođač namještaja i potpredsjednik Automoblinog kluba kraljevine SHS). Na novom prostoru uskoro su podignuti izložbeni paviljoni, od kojih je bio impresivan Francuski (1937. arh. Laftaille) od betona, stakla, drva i laganog čeličnog lima te Talijanski (1937. arh. Dante Petronia ) kojeg je krasio 12 metara visoki toranj u rimskom stilu.

 

 

Na Zagrebačkom Zboru 1939. održanom od 23. kolovoza, do 4. rujna, ostvaren je prvi televizijski prijenos u ondašnjoj kraljevini Jugoslaviji. Te godine izlagali su i Nizozemci, u okviru njihove izložbe najinteresantniji je bio pokretni televizijski studio kojeg je dopremila tvrtka Philips. Studio se sastojao od dvaju kola (antenska kola i kola za mixturu) i najboljeg aparata koji ima 90 točaka na kvadratnom centimetru. Studio je vodio zagrepčanin ing. E. Rhomberg (predstavnik tvrtke Philips i tehnički savjetnik nizozemske izložbe).

Studio je uživo prenosio nastupe popularnih opernih i zabavnih pjevača, i izazvao ogroman interes Zagrepčana, zbog zategnutih međunarodnih prilika, Philips je naprasno prekinuo izložbu i povukao opremu i ljude prije roka. Posljednja predratna izložba Zagrebačkog zbora, održana je u jesen 1941., ali u otežanim prilikama, sa smanjenim brojem međunarodnih izlagača. Godine 1941. vladale su ratne prilike, u travnju njemačka i hrvatska vojska ušle su u prostorije Zagrebačkog zbora i koristile ga za svoje potrebe pa je tako iduća velesajamska izložba organizirana tek u listopadu 1945. godine, kada je organiziran Velesajam uzoraka.

 

 

Društvene promjene nakon 1945. odrazile su se i na njegovu organizaciju te je 1946. preimenovan u Zagrebački velesajam. Odlukom Izvršnog odbora Gradskog Narodnog Odbora od 22. veljače 1946.

raspušten je Zagrebački zbor, a imovina je stavljena na raspolaganje Gradskom Narodnom Odboru. Od 1910.- 1941. priređena su 34 međunarodna sajma i 37 raznih izložaba, ukupno 71 priredba. Glavna atrakcija sajma bila je izložba automobila kao jedne od najelitnijih gospodarstvenih grana  onog doba. Na sajmu su izlagali već spomenuti najpoznatiji evropski i svjetski proizvođači automobila.”20

  1. Matko RAKO, prof., arhivist specijalist, državni arhiv, 2005, Sumarni inventar

fonda ,HR – DAZG – 251, ZAGREBAČKI ZBOR (1909. – 1945.)

http://arhinet.arhiv.hr/_Pages/PdfFile.aspx?Id=702,

Related posts