Scroll to top

Sto godina Bentleya – legendarni britanski proizvođač automobila osnovan je 1919.

Jedan od najpoznatijih britanskih proizvođača automobila slavi stotu obljetnicu, što se proslavlja na raznim skupovima diljem svijeta, a središnja su događanja, razumljivo, u Engleskoj. U legendu je Bentley ušao tijekom prvih 12 godina postojanja, potom se našao pod kapom prvo Rolls-Roycea, kasnije Volkswagena, te nastavio raditi prestižne modele.

Tvrtku je osnovao Walter Owen Bentley, poznatiji kao W.O. Bio je rođeni inženjer, no prvo iskustvo nije stjecao automobilima, nego vlakovima. Konačno, 1919. osniva automobilsku tvrtku i tada izjavljuje: ‘Želim napraviti brzi auto, dobar auto, najbolji u klasi’. I napravio je. Već prvi model EXP 1 bio je, za to doba, vrhunskih performansi, a 1921. napravljen je 3-litreni sportski automobil snage 85 KS, koji je postizao 130 km/h. Bio je to ponajbolji sportski automobil svoga doba, koji je osvojio tada najprestižnije utrke, a zlatni niz počinje 1924., kad Bentley osvaja prvu pobjedu na utrci u Le Mansu.

Slijede veći i snažniji modeli sa 4.5 do čak 8 litara zapremine, neki i s mehaničkim kompresorom. Uspjeh na Le Mansu ponavlja 1927., 1928., 1929. i 1930., a 1929. Bentleyevi bolidi osvajaju prva četiri mjesta. Ettore Bugatti (koji sve do 1937. neće uspjeti osvojiti tu najznačajniju domaću utrku) posprdno govori o ‘najbržim kamionima na svijetu’, no modeli Bentleya iz tih godina među apsolutnim su vrhuncima automobilske povijesti.

Usprkos brojnim sportskim uspjesima, tvrtka upada u financijske probleme te je, pod prijetnjom bankrota, preuzima je Rolls-Royce. Otada do 1998. Bentley proizvodi nešto manje luksuzne, ali sportskije modela Rolls-Roycea. Od prvog modela 3 ½ l iz 1931. za njih se vezuje i sintagma ‘silent sports car’ (‘tihi sportski automobil’) – epitet kojeg nikako ne možemo vezati za ranije modele. Premda je R-type Continental iz 1952. jedan od najboljih automobila tog vremena, tvrtka gubi zamah i životari sve do pojave kultnog modela Turbo R iz 1985., koji vraća dio stare slave.

Od 1998. novi je vlasnik Volkswagen i uvodi se tehnologija iz Wolfsburga. Najvažniji je W12 motor, sastavljen od dva uskokutna V6 motora (s kutem od 15 stupnjeva među cilindarskim redovima), postavljenim pod kutem od 72 stupnja. Ima dva turbopunjača, dva intercoolera i 48 ventila. Na krilima novog Continentala iz 2003. obaraju tržišne rekorde i vraćaju se na mapu, a iste godine osvajaju i Le Mans. No mnogi i dalje smatraju kako je priča zapravo završila još 1931.

U Hrvatskoj je Bentley bio i ostao rijedak automobil, nešto učestaliji tek u posljednjih dvadesetak godina. Najpoznatiji je vozač te marke svakako bio jedan od naših najvećih kipara, gospodin Dušan Džamonja. Danas na oldtimerskoj sceni postoji nekoliko klasičnih primjeraka, sve iz recentnijeg uvoza. Sretan rođendan ovoj velikoj marki, koja je obilježila automobilsku povijest.

Related posts